Al sinds 2006 ondernemer en toch trapte ik laatst in een klassieke valkuil. Een valkuil die zorgt voor de nodige onzekerheid en stress. Als je niet uitkijkt kan het de ondergang worden van jouw zorgvuldig opgezette bedrijf.
Elke ondernemer kent het, een klant die zorgt voor de nodige problemen. Dat betekent overigens niet dat die klant verschrikkelijk is, maar de klant is verschrikkelijk voor jouw bedrijf. Ik kijk graag de rijdende rechter en zie vaak dat wanneer er problemen ontstaan bij een deugdelijk product het vaak de mensen zijn die voor een duppie op de eerste rij willen zitten.
Uit mijn eigen ervaring (en door mijn contact met vele mede ondernemers) weet ik dat de klanten die jouw grootste pakket afnemen en wanneer je netjes levert er nooit problemen zijn. Maar als jouw klanten met moeite het kleinste pakket kiezen en ze dan ook nog korting willen… gegarandeerd een mismatch.
Ik hoor je denken; “Maar als ondernemer wil je toch aan iedereen jouw dienst of product verkopen?”
Niet iedereen is jouw doelgroep, want niet elke potentiële klant past bij jou. Zelf ben ik een ster om met zzp’ers te praten en op die manier unieke inzichten te geven voor de groei van hun bedrijf. Toch kan ik niet aan alle zzp’ers een geweldige website leveren of marketingondersteuning bieden om meerdere redenen.
- Het bedrijf bestaat te kort waardoor de ondernemer nog niet een goed inzicht heeft wie de ideale klant is.
- De ondernemer heeft een lage gemiddelde verkoopprijs waardoor de kans ontstaat dat de investering niet snel genoeg terug verdiend kan worden.
- Het bedrijf heeft geen duidelijk product waardoor de marketingboodschap een verwarrend verhaal wordt.
Zo maar even drie dingen die, wanneer ik ze als klant aanneem, kunnen zorgen voor problemen. Problemen als; niet betalen, te laat betalen, klachten, extreem veel heen-en-weer mailen en vervelende telefoontjes. Want ik kan waarschijnlijk niet waarmaken waar ze naar zoeken.
Het uitgangspunt moet altijd zijn dat je iemand goed wilt helpen. In jouw verkoopproces moet je de klant dan ook adviseren wat in het voordeel van de klant is. Zorg dus dat je een perfecte match hebt met jouw potentiële klant.
WAT ER ONLANGS MIS GING?
Het klonk allemaal prachtig, het bedrijf (kwam via een hele leuke andere klant) had een geweldig product en had allemaal klanten. Uitbreidingen naar diverse landen en continenten en ik zou ze gaan ondersteunen. Als eerste een nieuwe website. In de uitgebreide marketingsessie werd het niet helemaal duidelijk wat nu het product was maar we kwamen er wel uit met een heldere marketingboodschap. Na de oplevering van de website adviseerde ik het stappenplan om het marketingfundament verder uit te breiden. Ik kreeg opdracht na opdracht maar begreep al vrij snel er eigenlijk helemaal geen concreet product was. De verwachtingen leken steeds meer af te staan van wat ik normaal aanbied. Puntje bij paaltje kreeg ik na de tweede factuur direct te horen dat er niet betaald ging worden want die verwachtingen bij mijn klant waren niet uitgekomen. Verwachtingen die ik zelf niet geschept had maar er wel waren. Een hoop (50) uren besteed en de onzekerheid of ze ooit betaald gingen worden.
Achteraf is het makkelijk praten, het is dan ook belangrijk om bij dit soort dingen te kijken waar het mis ging.
- Geen product
- Geen klanten
Het bedrijf stond nog in de kinderschoen, niet duidelijk wie de ideale klant is en hoe het product precies het leven van hun klanten beter maakt. Na deze faalhazerij (ik reken het mijzelf aan) stond ik weer op en is het weer duidelijk hoe belangrijk rode vlaggen zijn.
EEN PERFECTE MATCH MET RODE VLAGGEN
Je weet dat je niet iedereen kan bedienen met jouw product of dienst. Het is dus nodig om uit te vinden wie jouw ideale klant is. Met mijn eigen klanten doe ik dit in een marketingsessie van 2 uur (soms vaker dan eens omdat we dan direct de heldere marketingboodschap opstellen). We bespreken dan wat een goede klant is en wat geen goede match is.
Wat zijn jouw rode vlaggen?
Heb jij al duidelijke rode vlaggen ingesteld voor jouw bedrijf? Nog niet of wil je ze samen met mij checken of ze goed zijn plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in om te zien wat ik voor jou kan betekenen. Let op; je moet natuurlijk wel door de rode vlaggen check heenkomen ;).