Eén van de beste marketingcampagnes van de vorige eeuw staat bij mij in de schuur. In januari 1999 kocht ik als 16-jarige (puisterig en lange haren) dit geweldige voorbeeld van marketing. Een paar jaar terug kocht ik zelfs een “Life magazine” uit begin jaren 60 om een echte originele advertentie te bemachtigen. Maar wat was de boodschap dan vraag jij je af?
Een klein geschiedenislesje; midden jaren 50 had de motorfiets in de Verenigde Staten een slecht imago. De benzine slurpende Harley-Davidson, Indian en Triumph motoren uit die tijd met open aandrijfkettingen waarbij de spetters om de oren vlogen waren in trek bij de stoertjes. Honda kwam in die tijd met een kleine (nette) motorfiets op de Amerikaanse markt, de “Little Honda’s” waren nog geen succes.
Fast forward naar 2018; 100 miljoen Honda’s verder en de Honda Super Cub is de meest verkochte tweewieler ooit. Dit succes kwam in de Verenigde Staten zeker niet alleen door de bijzondere degelijke bouwkwaliteit, het gemakkelijke onderhoud of de geweldige prijs.
In juni 1963 startte de iconische reclamecampagne van Honda om zich te onderscheiden van de “ruige motorrijders” wat immers niet hun doelgroep was. De doelgroep waren de gewone Amerikanen; moeders met kinderen, sporters, studenten, opa’s met hun kleinkinderen en nog meer van deze “gewone doorsnee mensen”.
Met geweldige en moderne foto’s werd de aandacht getrokken met de tekst;
“You meet the nicest people on a Honda”
Daaronder werd benadrukt:
- Hoe zuinig de machine was
- Dat iedereen ze kon besturen
- Dat ze goedkoop waren
- Dat het verzekeren probleemloos ging
Een paar jaar later schreven de Beach Boys het liedje “Little Honda” als eerbetoon aan deze kleine motorfiets. In de videoclip zag je natuurlijk nette mensen (zoals Honda het wilde). Een jaar coverde de nieuwe band “The Hondells” ook het nummer en bestormde de top 10 in de Verenigde Staten.
Een succesvolle marketingcampagne die nog regelmatig als schoolvoorbeeld wordt gebruikt.
Hoe onderscheid jij jouw product of dienst? Ben jij de vooruitstrevende Honda die zich afzet tegen de gevestigde orde, of blijf jij veilig net als jouw concurrenten dezelfde boodschap uitsturen?
Vind jij het leuk om eens te sparren over jouw marketingboodschap en hoe jij je kan afzetten tegen de gevestigde orde? Neem contact met mij op en we plannen een kennismaking.